Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 121/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 365/2002 privind
comertul electronic, publicata inMonitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 403 din 10 mai 2006, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 365/2002 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
483 din 5 iulie 2002 si a mai fost modificata prin Legea nr. 161/2003 privind unele
masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a
functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea
coruptiei, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003.
Legea
comertului electronic - text actualizat
ARTICOLUL 1
Definitii
in intelesul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
1.serviciu al societatii informationale - orice serviciu care se
efectueaza utilizandu-se mijloace electronice si prezinta urmatoarele caracteristici:
a) este efectuat in considerarea unui folos patrimonial, procurat
ofertantului in mod obisnuit de catre destinatar;
b) nu este necesar ca ofertantul si destinatarul sa fie fizic
prezenti simultan in acelasi loc;
c) este efectuat prin transmiterea informatiei la cererea
individuala a destinatarului;
2.mijloace electronice - echipamente electronice si retele de
cablu, fibra optica, radio, satelit si altele asemenea, utilizate pentru
prelucrarea, stocarea sau transmiterea informatiei;
3.furnizor de servicii - orice persoana fizica sau juridica ce
pune la dispozitie unui numar determinat sau nedeterminat de persoane un
serviciu al societatii informationale;
4.furnizor de servicii stabilit intr-un stat - un furnizor de
servicii avand un sediu stabil pe teritoriul unui stat si care desfasoara
efectiv o activitate economica utilizand acel sediu stabil pe teritoriul unui
stat, pentru o perioada nedeterminata; stabilirea unui furnizor de servicii
intr-un stat nu este determinata in mod necesar de locul in care sunt amplasate
mijloacele tehnice si tehnologice necesare furnizarii serviciului;
5.domeniu - o zona dintr-un sistem informatic, detinuta ca atare
de o persoana fizica sau juridica ori de un grup de persoane fizice sau
juridice in scopul prelucrarii, stocarii ori transferului de date;
6.destinatar al serviciului sau destinatar - orice persoana fizica
sau juridica ce utilizeaza, in scopuri comerciale, profesionale sau de alta
natura, un serviciu al societatii informationale, in special in scopul cautarii
de informatii sau al furnizarii accesului la acestea;
7.consumator - orice persoana fizica ce actioneaza in alte scopuri
decat cele ale activitatii sale comerciale sau profesionale;
8.comunicare comerciala - orice forma de comunicare destinata sa
promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori
denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii
reglementate; nu constituie prin ele insele comunicari comerciale urmatoarele:
informatiile permitand accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau
juridice, in special pe nume de domeniu sau o adresa de posta electronica,
comunicarile legate de produsele, serviciile, imaginea, numele ori marcile unei
persoane fizice sau juridice, efectuate de un tert independent fata de persoana
in cauza, mai ales atunci cand sunt realizate cu titlu gratuit;
9.legislatie coordonata - prevederile in vigoare ale legilor
nationale, aplicabile activitatilor ce fac obiectul serviciilor societatii
informationale sau furnizorilor de servicii in privinta:
a) conditiilor pe care trebuie sa le indeplineasca furnizorii de
servicii in vederea inceperii acestor activitati, precum sunt cele legate de
eventualele calificari, autorizatii sau notificari necesare;
b) conditiilor pe care trebuie sa le indeplineasca furnizorii de
servicii pentru desfasurarea acestor activitati, precum sunt cele care privesc
conduita acestora, calitatea sau continutul serviciilor oferite, inclusiv in
materie de publicitate si incheiere a contractelor, sau cele care privesc
raspunderea furnizorilor;
10. nu constituie obiect al legislatiei coordonate:
a) cerintele aplicabile bunurilor ca atare si livrarii acestora;
b) cerintele aplicabile serviciilor care nu sunt prestate prin
mijloace electronice;
11.instrument de plata electronica - un instrument care permite
titularului sau sa efectueze urmatoarele tipuri de operatiuni:
a) transferuri de fonduri, altele decat cele ordonate si executate
de catre institutii financiare;
b) retrageri de numerar, precum si incarcarea si descarcarea unui
instrument de moneda electronica;
12.instrument de plata cu acces la distanta - instrument de plata
electronica prin intermediul caruia titularul sau poate sa isi acceseze
fondurile detinute intr-un cont la o institutie financiara si sa autorizeze
efectuarea unei plati, utilizand un cod personal de identificare sau un alt
mijloc de identificare similar;
13.instrument de moneda electronica - instrument de plata
electronica reincarcabil, altul decat instrumentul de plata cu acces la
distanta, pe care unitatile de valoare sunt stocate electronic si care permite
titularului sau sa efectueze tipurile de operatiuni mentionate la pct. 11;
14.titular - persoana care detine un instrument de plata
electronica pe baza unui contract incheiat cu un emitent, in conditiile
prevazute de lege;
15.date de identificare - orice informatii care pot permite sau
facilita efectuarea tipurilor de operatiuni mentionate la pct. 11, precum un
cod de identificare, numele sau denumirea, domiciliul ori sediul, numarul de
telefon, fax, adresa de posta electronica, numarul de inmatriculare sau alte
mijloace similare de identificare, codul de inregistrare fiscala, codul numeric
personal si altele asemenea;
16.activitate profesionala reglementata - activitatea profesionala
pentru care accesul sau exercitarea in Romania este conditionata, direct sau
indirect, in conformitate cu legislatia romana in vigoare, de detinerea unui
document care sa ateste nivelul de formare profesionala.
ARTICOLUL 2
Scop si domeniu de aplicare
(1) Prezenta lege are ca scop stabilirea conditiilor de furnizare
a serviciilor societatii informationale, precum si prevederea ca infractiuni a
unor fapte savarsite in legatura cu securitatea domeniilor utilizate in
comertul electronic, emiterea si utilizarea instrumentelor de plata electronica
si cu utilizarea datelor de identificare in vederea efectuarii de operatiuni
financiare, pentru asigurarea unui cadru favorabil liberei circulatii si
dezvoltarii in conditii de securitate a acestor servicii.
(2) Nu constituie servicii ale societatii informationale, in
sensul prezentei legi, activitatile care nu intrunesc elementele definitiei
prevazute la art. 1 pct. 1, in special urmatoarele:
a) oferta de servicii care necesita prezenta fizica a furnizorului
si a destinatarului, chiar daca prestarea serviciilor respective implica
utilizarea de echipamente electronice;
b) oferta de servicii care presupun manipularea unor bunuri
corporale de catre destinatar, chiar daca prestarea serviciilor respective
implica utilizarea de echipamente electronice;
c) oferta de bunuri sau servicii care nu este prezentata
destinatarului prin transmiterea informatiei la cererea individuala a acestuia
si care este destinata receptiei simultane de catre un numar nelimitat de persoane
(punct-multipunct);
d) activitati care se efectueaza prin intermediul serviciilor de
telefonie vocala, telefax, telex, servicii de radiodifuziune si televiziune,
inclusiv serviciile de teletext;
e) serviciile de telefonie vocala, telefax sau telex;
f) schimbul de informatii prin posta electronica sau prin alte
mijloace de comunicare individuala echivalente, intre persoane care actioneaza
in scopuri straine activitatii lor comerciale sau profesionale;
g) relatia contractuala dintre un angajat si angajatorul sau.
(3) Prezenta lege nu se aplica urmatoarelor activitati:
a) activitatea notarilor publici, in masura in care aceasta
presupune o participare directa si specifica la exercitarea prerogativelor
autoritatii publice;
b) activitatile de reprezentare juridica in fata organelor de
jurisdictie si de urmarire penala;
c) jocurile de noroc cu castiguri in bani, loteriile si pariurile.
(4) Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu:
a) dispozitiile legale in materie fiscala;
b) dispozitiile legale care reglementeaza protectia persoanelor in
privinta prelucrarii datelor cu caracter personal si libera circulatie a
acestor date, precum si cele care reglementeaza prelucrarea datelor cu caracter
personal si protectia vietii private in sectorul telecomunicatiilor;
c) prevederile Legii concurentei nr. 21/1996, republicata.
(5) in masura in care nu contine dispozitii derogatorii, prezenta
lege se completeaza cu dispozitiile legale privind incheierea, validitatea si
efectele actelor juridice, cu celelalte prevederi legale care au ca scop
protectia consumatorilor si a sanatatii publice.
ARTICOLUL 3
Aplicarea legii romane in cazul serviciilor societatii informationale
(1) Prezenta lege se aplica furnizorilor de servicii stabiliti in
Romania si serviciilor oferite de acestia.
(2) De la data intrarii in vigoare a prezentei legi serviciile
societatii informationale sunt supuse:
a) exclusiv prevederilor in vigoare ale legilor romane care fac
parte din legislatia coordonata, in cazul in care sunt oferite de furnizori de
servicii stabiliti in Romania;
b) exclusiv prevederilor in vigoare ale legilor statului in cauza
care fac parte din legislatia coordonata, in cazul in care sunt oferite de
furnizori de servicii stabiliti intr-un stat membru al Uniunii Europene.
(3) Libera circulatie a serviciilor societatii informationale
oferite de un furnizor stabilit intr-un stat membru al Uniunii Europene nu
poate fi restransa in Romania prin aplicarea unor prevederi legale care fac
parte din legislatia coordonata.
(4) Alin. (2) si (3) nu se aplica in urmatoarele domenii:
a) dreptul de proprietate intelectuala si dreptul de proprietate
industriala;
b) emisiunea de moneda electronica, in conditiile prevazute in
normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
c) publicitatea pentru organisme de investitii colective in valori
mobiliare;
d) activitatile de asigurare, in conditiile prevazute in normele
metodologice de aplicare a prezentei legi;
e) libertatea partilor de a alege legea aplicabila contractului,
cand partile au acest drept;
f) obligatii rezultate din contractele incheiate cu consumatorii;
g) cerintele de forma prevazute pentru validitatea actelor
juridice prin care se creeaza, se modifica, se sting sau se transmit drepturi
reale asupra unor bunuri imobile situate pe teritoriul Romaniei.
(5) Autoritatile publice pot lua masuri derogatorii de la
prevederile alin. (3) numai in urmatoarele conditii:
a) masura este necesara pentru motive de ordine publica,
desfasurarea instructiei penale, protectia minorilor, lupta impotriva oricarei
forme de incitare la ura din ratiune de rasa, sex, religie sau nationalitate,
atingeri aduse demnitatii umane, protectia sanatatii publice, apararea si siguranta
nationala, protectia consumatorilor, inclusiv a investitorilor;
b) masura vizeaza un serviciu al societatii informationale care
aduce atingere uneia dintre valorile enumerate la lit. a) sau prezinta un risc
serios si grav la adresa acestor valori;
c) masura este proportionala cu scopul urmarit;
d) sunt respectate procedurile de colaborare, consultare sau
informare prevazute in normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
ARTICOLUL 4
Principiile furnizarii serviciilor societatii informationale
(1) Furnizarea de servicii ale societatii informationale de catre
persoanele fizice sau juridice nu este supusa niciunei autorizari prealabile si
se desfasoara in concordanta cu principiile concurentei libere si loiale, cu
respectarea dispozitiilor legale in vigoare.
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere dispozitiilor legale
care impun autorizarea prealabila in vederea desfasurarii unor activitati de
catre persoanele fizice sau juridice, daca dispozitiile in cauza nu vizeaza in
mod expres si exclusiv serviciile societatii informationale sau furnizorii de
servicii, in intelesul prezentei legi.
(3) Furnizarea de servicii ale societatii informationale de catre
furnizorii de servicii stabiliti in statele membre ale Uniunii Europene se
face, pana la momentul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, in conditiile
prevazute in Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o
parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta
parte.
(4) Furnizarea de servicii ale societatii informationale de catre
furnizorii de servicii stabiliti in alte state se face in conditiile
acordurilor bilaterale incheiate cu statele respective, la care Romania este
parte.
ARTICOLUL 5
Informatii generale
(1) Furnizorul de servicii are obligatia de a pune la dispozitie
destinatarilor si autoritatilor publice mijloace care sa permita accesul facil,
direct, permanent si gratuit cel putin la urmatoarele informatii:
a) numele sau denumirea furnizorului de servicii;
b) domiciliul sau sediul furnizorului de servicii;
c) numerele de telefon, fax, adresa de posta electronica si orice
alte date necesare contactarii furnizorului de servicii in mod direct si
efectiv;
d) numarul de inmatriculare sau alte mijloace similare de
identificare, in cazul in care furnizorul de servicii este inscris in registrul
comertului sau in alt registru public similar;
e) codul de inregistrare fiscala;
f) datele de identificare ale autoritatii competente, in cazul in
care activitatea furnizorului de servicii este supusa unui regim de autorizare;
g) titlul profesional si statul in care a fost acordat, corpul
profesional sau orice alt organism similar din care face parte, indicarea
reglementarilor aplicabile profesiei respective in statul in care furnizorul de
servicii este stabilit, precum si a mijloacelor de acces la acestea, in cazul
in care furnizorul de servicii desfasoara o activitate profesionala
reglementata;
h) tarifele aferente serviciilor oferite, care trebuie indicate cu
respectarea normelor privind comercializarea produselor si serviciilor de
piata, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea
adaugata, precum si a cuantumului acesteia;
i) includerea sau neincluderea in pret a cheltuielilor de livrare,
precum si valoarea acestora, daca este cazul;
j) orice alte informatii pe care furnizorul de servicii este
obligat sa le puna la dispozitie destinatarilor, in conformitate cu prevederile
legale in vigoare.
(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) se considera indeplinita in
cazul in care furnizorul unui serviciu afiseaza aceste informatii intr-o forma
clara, vizibil si permanent, in interiorul paginii de web prin intermediul
careia este oferit serviciul respectiv, in conditiile mentionate la alin. (1).
ARTICOLUL 6
Comunicarile comerciale
(1) Efectuarea de comunicari comerciale prin posta electronica
este interzisa, cu exceptia cazului in care destinatarul si-a exprimat in
prealabil consimtamantul expres pentru a primi asemenea comunicari.
(2) Comunicarile comerciale care constituie un serviciu al
societatii informationale sau o parte a acestuia, in masura in care sunt
permise, trebuie sa respecte cel putin urmatoarele conditii:
a) sa fie clar identificabile ca atare;
b) persoana fizica sau juridica in numele careia sunt facute sa
fie clar identificata;
c) ofertele promotionale, precum reducerile, premiile si
cadourile, sa fie clar identificabile, iar conditiile care trebuie indeplinite
pentru obtinerea lor sa fie usor accesibile si clar prezentate;
d) competitiile si jocurile promotionale sa fie clar
identificabile ca atare, iar conditiile de participare sa fie usor accesibile
si clar prezentate;
e) orice alte conditii impuse prin dispozitiile legale in vigoare.
(3) Comunicarile comerciale care constituie un serviciu al societatii
informationale sau o parte a acestuia, atunci cand acest serviciu este furnizat
de un membru al unei profesii reglementate, sunt permise sub conditia
respectarii dispozitiilor legale si a reglementarilor aplicabile profesiei
respective, care privesc, in special, independenta, demnitatea si onoarea
profesiei, secretul profesional si corectitudinea fata de clienti si fata de
ceilalti membri ai profesiei.
(4) Furnizorii de servicii ale societatii informationale care
efectueaza comunicari comerciale au obligatia de a respecta prevederile alin.
(1)-(3).
ARTICOLUL 7
Validitatea, efectele juridice si proba contractelor incheiate prin mijloace
electronice
(1) Contractele incheiate prin mijloace electronice produc toate
efectele pe care legea le recunoaste contractelor, atunci cand sunt intrunite
conditiile cerute de lege pentru validitatea acestora.
(2) Pentru validitatea contractelor incheiate prin mijloace
electronice nu este necesar consimtamantul prealabil al partilor asupra
utilizarii mijloacelor electronice.
(3) Proba incheierii contractelor prin mijloace electronice si a
obligatiilor care rezulta din aceste contracte este supusa dispozitiilor
dreptului comun in materie de proba si prevederilor Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.
ARTICOLUL 8
Informarea destinatarilor
(1) Furnizorul de servicii este obligat sa puna la dispozitie
destinatarului, inainte ca destinatarul sa trimita oferta de a contracta sau
acceptarea ofertei ferme de a contracta facute de furnizorul de servicii, cel
putin urmatoarele informatii, care trebuie sa fie exprimate in mod clar,
neechivoc si intr-un limbaj accesibil:
a) etapele tehnice care trebuie urmate pentru a incheia
contractul;
b) daca contractul, odata incheiat, este stocat sau nu de catre
furnizorul de servicii si daca este accesibil sau nu;
c) mijloacele tehnice pe care furnizorul de servicii le pune la
dispozitie destinatarului pentru identificarea si corectarea erorilor survenite
cu ocazia introducerii datelor;
d) limba in care se poate incheia contractul;
e) codurile de conduita relevante la care furnizorul de servicii
subscrie, precum si informatii despre modul in care aceste coduri pot fi
consultate prin mijloace electronice;
f) orice alte conditii impuse prin dispozitiile legale in vigoare.
(2) Furnizorul de servicii are obligatia sa ofere destinatarului
posibilitatea de a utiliza un procedeu tehnic adecvat, eficace si accesibil,
care sa permita identificarea si corectarea erorilor survenite cu ocazia
introducerii datelor, anterior trimiterii ofertei sau acceptarii acesteia.
(3) Furnizorul de servicii poate deroga de la dispozitiile alin.
(1) si (2) numai in situatia in care a convenit altfel cu destinatarul, cu
conditia ca niciuna dintre parti sa nu aiba calitatea de consumator.
(4) Clauzele si conditiile generale ale contractului propus
trebuie puse la dispozitie destinatarului intr-un mod care sa ii permita
acestuia sa le stocheze si sa le reproduca.
(5) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplica in privinta
contractelor incheiate exclusiv prin posta electronica sau prin alte mijloace
de comunicare individuala echivalente.
ARTICOLUL 9
incheierea contractului prin mijloace electronice
(1) Daca partile nu au convenit altfel, contractul se considera
incheiat in momentul in care acceptarea ofertei de a contracta a ajuns la
cunostinta ofertantului.
(2) Contractul care, prin natura sa ori la cererea beneficiarului,
impune o executare imediata a prestatiei caracteristice se considera incheiat
in momentul in care debitorul acesteia a inceput executarea, in afara de cazul
in care ofertantul a cerut ca in prealabil sa i se comunice acceptarea. in
acest ultim caz se aplica prevederile alin. (1).
(3) in cazul in care destinatarul trimite prin mijloace
electronice oferta de a contracta sau acceptarea ofertei ferme de a contracta
facute de furnizorul de servicii, furnizorul de servicii are obligatia de a
confirma primirea ofertei sau, dupa caz, a acceptarii acesteia, in unul dintre
urmatoarele moduri:
a) trimiterea unei dovezi de primire prin posta electronica sau
printr-un alt mijloc de comunicare individuala echivalent, la adresa indicata
de catre destinatar, fara intarziere;
b) confirmarea primirii ofertei sau a acceptarii ofertei,
printr-un mijloc echivalent celui utilizat pentru trimiterea ofertei sau a
acceptarii ofertei, de indata ce oferta sau acceptarea a fost primita de
furnizorul de servicii, cu conditia ca aceasta confirmare sa poata fi stocata
si reprodusa de catre destinatar.
(4) Oferta sau acceptarea ofertei, precum si confirmarea primirii
ofertei sau a acceptarii ofertei, efectuate in unul dintre modurile prevazute
la alin. (3), se considera primite atunci cand partile carora le sunt adresate
pot sa le acceseze.
(5) Prevederile alin. (3) nu se aplica in privinta contractelor
incheiate exclusiv prin posta electronica sau prin alte mijloace de comunicare
individuala echivalente.
ARTICOLUL 10
Conditii privind pastrarea sau prezentarea informatiei
(1) Acolo unde legea impune ca informatia sa fie prezentata sau
pastrata in forma sa originala, aceasta cerinta este indeplinita daca sunt
intrunite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) exista garantia integritatii informatiei, asigurata prin
respectarea standardelor nationale in domeniu, din momentul in care a fost
generata;
b) mesajul este semnat utilizandu-se semnatura electronica extinsa
a emitentului;
c) informatia poate fi imediat furnizata si prezentata la cerere.
(2) Destinatarul comerciant actioneaza pe riscul propriu, daca a
stiut sau ar fi trebuit sa stie, in concordanta cu practicile comerciale
curente sau ca urmare a folosirii procedurilor convenite expres cu emitentul,
ca informatia continuta intr-un mesaj electronic a fost alterata in timpul
transmiterii sau prelucrarii sale.
ARTICOLUL 11
Principii generale
(1) Furnizorii de servicii sunt supusi dispozitiilor legale
referitoare la raspunderea civila, penala si contraventionala, in masura in
care prin prezenta lege nu se dispune altfel.
(2) Furnizorii de servicii raspund pentru informatia furnizata de
ei insisi sau pe seama lor.
(3) Furnizorii de servicii nu raspund pentru informatia transmisa,
stocata sau la care faciliteaza accesul, in conditiile prevazute la art. 12-15.
ARTICOLUL 12
Intermedierea prin simpla transmitere
(1) Daca un serviciu al societatii informationale consta in
transmiterea intr-o retea de comunicatii a informatiei furnizate de un
destinatar al serviciului respectiv sau in asigurarea accesului la o retea de
comunicatii, furnizorul acelui serviciu nu raspunde pentru informatia transmisa
daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) transmiterea nu a fost initiata de furnizorul de servicii;
b) alegerea persoanei care receptioneaza informatia transmisa nu a
apartinut furnizorului de servicii;
c) continutul informatiei transmise nu a fost influentat in niciun
fel de catre furnizorul de servicii, in sensul ca nu i se poate atribui nici
selectia si nicio eventuala modificare a acestei informatii.
(2) Transmiterea informatiei si asigurarea accesului, mentionate
la alin. (1), includ si stocarea automata, intermediara si temporara a
informatiei transmise, in masura in care aceasta operatie are loc exclusiv in
scopul ca informatia respectiva sa tranziteze reteaua de comunicatii si cu
conditia ca informatia sa nu fie stocata pentru o perioada care depaseste in
mod nejustificat durata necesara transmiterii ei.
ARTICOLUL 13
Stocarea temporara a informatiei, stocarea-caching
Daca un serviciu al societatii informationale consta in
transmiterea intr-o retea de comunicatii a informatiei furnizate de un
destinatar al serviciului respectiv, furnizorul acelui serviciu nu raspunde
pentru stocarea automata, intermediara si temporara a informatiei transmise, in
masura in care aceasta operatie are loc exclusiv in scopul de a face mai
eficienta transmiterea informatiei catre alti destinatari, la cererea acestora,
daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) furnizorul de servicii nu aduce modificari informatiei
transmise;
b) furnizorul de servicii indeplineste conditiile legale privind
accesul la informatia respectiva;
c) furnizorul de servicii respecta regulile sau uzantele
referitoare la actualizarea informatiei, astfel cum acestea sunt larg
recunoscute si aplicate in industrie;
d) furnizorul de servicii nu impiedica utilizarea legala de catre
orice persoana a tehnologiilor larg recunoscute si aplicate in industrie, in
vederea obtinerii de date despre natura sau utilizarea informatiei;
e) furnizorul de servicii actioneaza rapid in vederea eliminarii
informatiei pe care a stocat-o sau in vederea blocarii accesului la aceasta,
din momentul in care a cunoscut efectiv faptul ca informatia transmisa initial
a fost eliminata din reteaua de comunicatii ori ca accesul la ea a fost blocat
sau faptul ca eliminarea ori blocarea accesului a avut loc prin efectul
deciziei unei autoritati publice.
ARTICOLUL 14
Stocarea permanenta a informatiei, stocarea-hosting
(1) Daca un serviciu al societatii informationale consta in
stocarea informatiei furnizate de un destinatar al serviciului respectiv,
furnizorul acelui serviciu nu raspunde pentru informatia stocata la cererea
unui destinatar, daca este indeplinita oricare dintre urmatoarele conditii:
a) furnizorul de servicii nu are cunostinta despre faptul ca
activitatea sau informatia stocata este nelegala si, in ceea ce priveste
actiunile in daune, nu are cunostinta despre fapte sau circumstante din care sa
rezulte ca activitatea sau informatia in cauza ar putea vatama drepturile unui
tert;
b) avand cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia
respectiva este nelegala ori despre fapte sau circumstante din care sa rezulte
ca activitatea ori informatia in cauza ar putea vatama drepturile unui tert,
furnizorul de servicii actioneaza rapid in vederea eliminarii sau a blocarii accesului
la aceasta.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in situatia in care
destinatarul actioneaza sub autoritatea sau controlul furnizorului de servicii.
(3) Prevederile acestui articol nu vor afecta posibilitatea
autoritatii judiciare sau administrative de a cere furnizorului de servicii sa
inceteze ori sa previna violarea datelor si, de asemenea, nu pot sa afecteze
posibilitatea stabilirii unor proceduri guvernamentale de limitare sau
intrerupere a accesului la informatii.
ARTICOLUL 15
Instrumente de cautare a informatiilor si legaturi cu alte pagini de web
(1) Furnizorul unui serviciu al societatii informationale care
faciliteaza accesul la informatia furnizata de alti furnizori de servicii sau
de destinatarii serviciilor oferite de alti furnizori, prin punerea la
dispozitie destinatarilor serviciului sau a unor instrumente de cautare a
informatiilor sau a unor legaturi cu alte pagini de web, nu raspunde pentru
informatia in cauza, daca este indeplinita oricare dintre urmatoarele conditii:
a) furnizorul nu are cunostinta despre faptul ca activitatea sau
informatia la care faciliteaza accesul este nelegala si, in ceea ce priveste
actiunile in daune, nu are cunostinta despre fapte sau circumstante din care sa
rezulte ca activitatea ori informatia in cauza ar putea prejudicia drepturile
unui tert;
b) avand cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia
respectiva este nelegala ori despre fapte sau circumstante din care sa rezulte
ca activitatea sau informatia in cauza ar putea vatama drepturile unui tert,
furnizorul actioneaza rapid in vederea eliminarii posibilitatii de acces
oferite sau a blocarii utilizarii acesteia.
(2) Furnizorul de servicii raspunde pentru informatia in cauza
atunci cand caracterul nelegal al acesteia a fost constatat printr-o decizie a
unei autoritati publice.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplica in situatia in care
destinatarul actioneaza din ordinul sau sub comanda furnizorului de servicii.
ARTICOLUL 16
Obligatiile furnizorilor de servicii
(1) Furnizorii de servicii sunt obligati sa informeze de indata
autoritatile publice competente despre activitatile cu aparenta nelegala
desfasurate de destinatarii serviciilor lor sau despre informatiile cu aparenta
nelegala furnizate de acestia.
(2) Furnizorii de servicii sunt obligati sa comunice de indata
autoritatilor prevazute la alin. (1), la cererea acestora, informatii care sa
permita identificarea destinatarilor serviciilor lor, cu care acesti furnizori
au incheiat contracte privind stocarea permanenta a informatiei.
(3) Furnizorii de servicii sunt obligati sa intrerupa, temporar
sau permanent, transmiterea intr-o retea de comunicatii ori stocarea
informatiei furnizate de un destinatar al serviciului respectiv, in special
prin eliminarea informatiei sau blocarea accesului la aceasta, accesul la o
retea de comunicatii ori prestarea oricarui alt serviciu al societatii
informationale, daca aceste masuri au fost dispuse de autoritatea publica
definita la art. 17 alin. (2); aceasta autoritate publica poate actiona din
oficiu sau ca urmare a plangerii ori sesizarii unei persoane interesate.
(4) Plangerea prevazuta la alin. (3) poate fi facuta de catre
orice persoana care se considera prejudiciata prin continutul informatiei in
cauza. Plangerea sau sesizarea se intocmeste in forma scrisa, cu aratarea
motivelor pe care se intemeiaza, si va fi in mod obligatoriu datata si semnata.
Plangerea nu poate fi inaintata daca o cerere in justitie, avand acelasi obiect
si aceleasi parti, a fost anterior introdusa.
(5) Decizia autoritatii trebuie motivata si se comunica partilor
interesate in termen de 30 de zile de la data primirii plangerii sau a
sesizarii ori, daca autoritatea a actionat din oficiu, in termen de 15 zile de
la data la care a fost emisa.
(6) impotriva unei decizii luate potrivit prevederilor alin. (3)
persoana interesata poate formula contestatie in termen de 15 zile de la
comunicare, sub sanctiunea decaderii, la instanta de contencios administrativ
competenta. Cererea se judeca de urgenta, cu citarea partilor. Sentinta este
definitiva.
ARTICOLUL 17
Autoritati competente
(1) Autoritatea de reglementare in comunicatii si tehnologia
informatiei, denumita in continuare Autoritatea, este competenta sa
supravegheze si sa controleze respectarea de catre furnizorii de servicii a
prevederilor prezentei legi si a normelor metodologice de aplicare a acesteia,
sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile prevazute la art. 22.
(2) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (1), prin autoritati
publice, in sensul art. 3 alin. (5), art. 5,art. 13,art. 15 alin. (2), art. 16
alin. (1) si (3), art. 23 alin. (2) si art. 29 alin. (1), se intelege acele
autoritati ale administratiei publice sau, acolo unde este cazul, instante de
judecata, a caror competenta in materia respectiva este stabilita prin
dispozitiile legale in vigoare, aplicabile in fiecare caz.
(3) Autoritatea poate solicita furnizorilor de servicii orice
informatii necesare in vederea exercitarii atributiilor sale, mentionand baza
legala si scopul solicitarii, si poate stabili termene pana la care aceste
informatii sa ii fie furnizate, sub sanctiunea prevazuta de prezenta lege.
(4) in vederea descoperirii si investigarii incalcarilor
prevederilor prezentei legi si ale normelor sale de aplicare, Autoritatea
actioneaza prin personalul de control imputernicit in acest scop.
(5) in exercitarea atributiilor de investigare personalul de
control imputernicit in acest scop al Autoritatii sau al persoanei juridice
prevazute la alin. (12) poate solicita furnizorilor de servicii informatiile
care ii sunt necesare, mentionand baza legala si scopul solicitarii, si poate
stabili termene pana la care aceste informatii sa ii fie furnizate, sub
sanctiunea prevazuta de prezenta lege.
(6) Autoritatea dispune efectuarea de investigatii, in conditiile
prezentei legi, din oficiu sau la primirea unei plangeri ori sesizari din
partea oricarei persoane.
(7) Personalul de control imputernicit in acest scop al
Autoritatii sau al persoanei juridice prevazute la alin. (12) poate sa solicite
declaratii sau orice documente necesare pentru indeplinirea misiunii, sa
sigileze, sa ridice orice registre, acte financiar-contabile si comerciale sau
alte evidente, eliberand persoanei supuse investigatiei copii de pe originale,
ori sa obtina copii, lasandu-i acesteia originalele; de asemenea, este
autorizat sa faca inspectii inopinate, al caror rezultat va fi consemnat
intr-un proces-verbal de constatare, si sa primeasca, la convocare sau la fata
locului, informatii si justificari.
(8) Organele administratiei publice centrale si locale, precum si
oricare alte institutii si autoritati publice sunt obligate sa permita
personalului de control imputernicit in acest scop al Autoritatii sau, dupa
caz, al persoanei juridice prevazute la alin. (12) accesul la documentele,
datele si informatiile detinute de acestea, in masura in care sunt necesare
indeplinirii misiunii legale a Autoritatii, fara a se putea opune caracterul de
secret de stat sau secret de serviciu al unor asemenea documente, date si
informatii.
(9) Personalul de control imputernicit in acest scop, primind
acces la documentele, datele si informatiile mentionate la alin. (8), este
tinut la observarea stricta a caracterului de secret de stat sau secret de
serviciu, atribuit legal respectivelor documente, date si informatii.
(10) Autoritatea sesizeaza organele de urmarire penala ori de cate
ori constata incalcari ale legii penale.
(11) Autoritatea informeaza furnizorii de servicii, destinatarii,
statele menbre ale Uniunii Europene si Comisia Europeana cu privire la toate
aspectele legate de aplicarea prevederilor prezentei legi si coopereaza cu
autoritatile competente din alte state in vederea exercitarii eficiente a
supravegherii si controlului asupra activitatii furnizorilor de servicii.
(12) Autoritatea poate delega exercitarea atributiilor prevazute
in prezentul articol unei alte persoane juridice de drept public, cu atributii
de supraveghere si control in domeniul telecomunicatiilor.
(13) Pentru scopurile aplicarii prezentei legi, pana la infiintarea
Autoritatii atributiile acesteia sunt indeplinite de Ministerul Comunicatiior
si Tehnologiei Informatiei.
ARTICOLUL 18
Coduri de conduita
(1) Asociatiile si organizatiile neguvernamentale cu caracter
profesional ori comercial sau cele constituite in scopul protectiei
consumatorilor, a minorilor ori a persoanelor cu handicap isi pot elabora
propriile coduri de conduita sau coduri comune cu Autoritatea si Ministerul
Justitiei, in vederea aplicarii corespunzatoare a prevederilor prezentei legi.
(2) Autoritatea si Ministerul Justitiei vor urmari includerea in
codurile de conduita prevazute la alin. (1) in special a unor prevederi
referitoare la:
a) solutionarea litigiilor pe cale extrajudiciara;
b) intreruperea, temporara sau permanenta, a transmiterii intr-o
retea de comunicatii sau a stocarii informatiei furnizate de un destinatar al
serviciului, in special prin eliminarea informatiei ori blocarea accesului la
aceasta, a accesului la o retea de comunicatii sau a prestarii oricarui alt
serviciu al societatii informationale;
c) protectia destinatarilor cu privire la efectuarea comunicarilor
comerciale;
d) protectia minorilor si a demnitatii umane.
(3) Autoritatea si Ministerul Justitiei sustin:
a) traducerea codurilor de conduita in limbi de circulatie
internationala;
b) facilitarea accesului la codurile de conduita prin mijloace
electronice;
c) popularizarea codurilor de conduita la nivel national si
transmiterea acestora, precum si a evaluarilor privind aplicarea si impactul
lor practic catre statele membre ale Uniunii Europene si catre Comisia
Europeana.
ARTICOLUL 19
Actiuni in justitie
(1) Persoanele care au calitate procesuala activa, potrivit
prevederilor alin. (2), pot solicita instantei obligarea paratului la incetarea
oricarei actiuni sau abtineri contrare prevederilor prezentei legi,
interzicerea reluarii ei in viitor si obligarea paratului la despagubiri pentru
prejudiciul suferit.
(2) Au calitate procesuala activa pentru introducerea actiunii
prevazute la alin. (1):
a) persoanele fizice si juridice ce se pretind titulare ale unui
drept subiectiv prevazut de prezenta lege sau ale unui interes care nu se poate
realiza decat pe calea justitiei;
b) asociatiile si organizatiile neguvernamentale prevazute la art.
18 alin. (1);
c) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, oficiile
pentru protectia consumatorilor judetene si Oficiul pentru protectia
consumatorilor al municipiului Bucuresti;
d) entitatile constituite in scopul protectiei consumatorilor in
statele membre ale Uniunii Europene, in conditiile prevazute de normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
(3) Actiunea prevazuta la alin. (1) se prescrie in termen de un an
de la data actiunii sau a abtinerii care a justificat introducerea ei.
(4) Persoanele care au calitate procesuala activa, potrivit
prevederilor alin. (2), pot solicita instantei, pe cale de ordonanta
presedintiala, incetarea oricarei actiuni sau abtineri contrare prevederilor
prezentei legi, in conditiile prevazute de Codul de procedura civila.
ARTICOLUL 20
Solutionarea litigiilor pe cale extrajudiciara
(1) Furnizorii de servicii si destinatarii pot supune litigiile
nascute intre ei arbitrajului, in conditiile prevazute de lege, precum si
celorlalte cai extrajudiciare de solutionare a litigiilor, prevazute de
codurile de conduita elaborate potrivit art. 18.
(2) Utilizarea mijloacelor electronice in cadrul solutionarii
litigiilor pe cale extrajudiciara este posibila in conditiile prevazute de
lege.
ARTICOLUL 21
Nulitatea relativa a contractelor privind servicii ale societatii
informationale
Orice contract privind furnizarea de servicii ale societatii
informationale este anulabil la cererea destinatarului, daca a fost incheiat cu
un furnizor de servicii care:
a) nu a pus la dispozitie destinatarului, in conditiile prevazute
de lege, informatiile prevazute la art. 5 lit. a)-i), ori nu a furnizat toate
aceste informatii, sau a furnizat informatii inexacte;
b) nu a pus la dispozitie destinatarului, in conditiile prevazute
de lege, informatiile mentionate la art. 8 alin. (1) lit. a)-e), ori nu a
furnizat toate aceste informatii, sau a furnizat informatii inexacte, daca nu
sunt aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
c) a incalcat obligatia prevazuta la art. 8 alin. (2), daca nu
sunt aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
d) a incalcat obligatia prevazuta la art. 8 alin. (4).
ARTICOLUL 22
Contraventii
Constituie contraventie, daca nu este savarsita in astfel de
conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiune, si se
sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 50.000 lei fapta furnizorului de
servicii care:
a) efectueaza comunicari comerciale incalcand conditiile stabilite
la art. 6 alin. (1) si alin. (2) lit. a)-d);
b) nu pune la dispozitie destinatarilor si autoritatilor publice,
in conditiile prevazute de lege, informatiile prevazute la art. 5 lit. a)-i),
ori nu furnizeaza toate aceste informatii, sau furnizeaza informatii inexacte;
c) nu pune la dispozitie destinatarului, in conditiile prevazute
de lege, informatiile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a)-e), ori nu
furnizeaza toate aceste informatii, sau furnizeaza informatii inexacte, daca nu
sunt aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
d) incalca obligatia prevazuta la art. 8 alin. (2), daca nu sunt
aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
e) incalca obligatia prevazuta la art. 8 alin. (4);
f) incalca obligatia prevazuta la art. 9 alin. (3);
g) incalca obligatiile prevazute la art. 16 alin. (1)-(3);
h) nu furnizeaza informatiile solicitate potrivit art. 17 alin.
(3) sau (5), ori nu furnizeaza toate aceste informatii, sau furnizeaza
informatii inexacte.
ARTICOLUL 23
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
(1) Constatarea contraventiei prevazute la art. 22 lit. a) si
aplicarea sanctiunii corespunzatoare se fac, la sesizarea oricarei persoane sau
din oficiu, de catre reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii de
reglementare in comunicatii si tehnologia informatiei sau ai autoritatii de supraveghere
prevazute de Legea nr. 677/2001 pentru protectia
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera
circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
prevazute la art. 22 lit. b)-h) se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai
Autoritatii sau ai celorlalte autoritati publice competente, la sesizarea
oricarei persoane sau din oficiu.
(3) Constatarea contraventiilor se poate face, in toate cazurile,
si de catre ofiterii sau subofiterii de politie.
(4) Contraventiilor prevazute la art. 22 le sunt aplicabile
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare.
ARTICOLUL 24
Falsificarea instrumentelor de plata electronica
(1) Falsificarea unui instrument de plata electronica se
pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza punerea in circulatie, in
orice mod, a instrumentelor de plata electronica falsificate sau detinerea lor
in vederea punerii in circulatie.
(3) Pedeapsa este inchisoarea de la 5 la 15 ani si interzicerea
unor drepturi, daca faptele prevazute la alin. (1) si (2) sunt savarsite de o
persoana care, in virtutea atributiilor sale de serviciu:
a) realizeaza operatii tehnice necesare emiterii instrumentelor de
plata electronica ori efectuarii tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1
pct. 11; sau
b) are acces la mecanismele de securitate implicate in emiterea
sau utilizarea instrumentelor de plata electronica; sau
c) are acces la datele de identificare sau la mecanismele de
securitate implicate in efectuarea tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1
pct. 11.
(4) Tentativa se pedepseste.
ARTICOLUL 25
Detinerea de echipamente in vederea falsificarii instrumentelor de plata
electronica
Fabricarea ori detinerea de echipamente, inclusiv hardware sau
software, cu scopul de a servi la falsificarea instrumentelor de plata
electronica se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
ARTICOLUL 26
Falsul in declaratii in vederea emiterii sau utilizarii instrumentelor de plata
electronica
Declararea necorespunzatoare adevarului, facuta unei institutii
bancare, de credit sau financiare ori oricarei alte persoane juridice autorizate
in conditiile legii sa emita instrumente de plata electronica sau sa accepte
tipurile de operatiuni prevazute la art. 1 pct. 11, in vederea emiterii sau
utilizarii unui instrument de plata electronica, pentru sine sau pentru altul,
atunci cand, potrivit legii ori imprejurarilor, declaratia facuta serveste
pentru emiterea sau utilizarea acelui instrument, se pedepseste cu inchisoare
de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
ARTICOLUL 27
Efectuarea de operatiuni financiare in mod fraudulos
(1) Efectuarea uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct.
11, prin utilizarea unui instrument de plata electronica, inclusiv a datelor de
identificare care permit utilizarea acestuia, fara consimtamantul titularului
instrumentului respectiv, se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 12 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza efectuarea uneia dintre
operatiunile prevazute la art. 1 pct. 11, prin utilizarea neautorizata a
oricaror date de identificare sau prin utilizarea de date de identificare
fictive.
(3) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza transmiterea neautorizata
catre alta persoana a oricaror date de identificare, in vederea efectuarii
uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct. 11.
(4) Pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 15 ani si interzicerea
unor drepturi, daca faptele prevazute la alin. (1)-(3) sunt savarsite de o
persoana care, in virtutea atributiilor sale de serviciu:
a) realizeaza operatii tehnice necesare emiterii instrumentelor de
plata electronica ori efectuarii tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1
pct. 11; sau
b) are acces la mecanismele de securitate implicate in emiterea
sau utilizarea instrumentelor de plata electronica; sau
c) are acces la datele de identificare sau la mecanismele de
securitate implicate in efectuarea tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1
pct. 11.
(5) Tentativa se pedepseste.
ARTICOLUL 28
Acceptarea operatiunilor financiare efectuate in mod fraudulos
(1) Acceptarea uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct.
11, cunoscand ca este efectuata prin folosirea unui instrument de plata
electronica falsificat sau utilizat fara consimtamantul titularului sau, se
pedepseste cu inchisoare de la 1 la 12 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza acceptarea uneia dintre
operatiunile prevazute la art. 1 pct. 11, cunoscand ca este efectuata prin
utilizarea neautorizata a oricaror date de identificare sau prin utilizarea de
date de identificare fictive.
(3) Tentativa se pedepseste.
ARTICOLUL 29
Constatarea si judecarea infractiunilor
(1) Infractiunile prevazute in prezenta lege se constata de catre
autoritatile publice competente, care inainteaza actul de constatare la organul
local de urmarire penala.
(2) Infractiunile prevazute la art. 24 si 25 se judeca, in prima
instanta, de catre tribunal.
(3) Prevederile prezentului capitol se completeaza cu dispozitiile
Codului penal si ale Codului de procedura penala.
ARTICOLUL 30
Sarcina probei in cazul litigiilor privind furnizarea de servicii ale
societatii informationale
In cazul oricarui litigiu privind furnizarea unui serviciu al
societatii informationale, declansat intre furnizorul serviciului respectiv si
un destinatar al acestui serviciu, sarcina probei indeplinirii obligatiilor
prevazute la art. 5, 6, 8 si 9 revine furnizorului de servicii daca
destinatarul are calitatea de consumator.
ARTICOLUL 31
Abrogarea unor dispozitii contrare
Litera f) a articolului 6 din Ordonanta Guvernului nr. 130/2000 privind
regimul juridic al contractelor la distanta, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 51/2003, se abroga.
ARTICOLUL 32
Intrarea in vigoare si aplicarea legii
(1) in termen de 3 luni de la data publicarii prezentei legi in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei va elabora normele metodologice de aplicare a acesteia,
care se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Prezenta lege intra in vigoare la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se pune in aplicare la 3 luni de la
data intrarii in vigoare.